Home

Friday, July 30, 2010

Bagaimana cara membersihkan gigi anak anda?

 
 
Ini entry untuk menjawab persoalan Sister Zulhaya dalam posting penjagaan gigi anak tempoh hari. 
 
Walaupun gigi anak kita hanyalah gigi susu, tetapi menjaganya dengan baik adalah sangat penting. Ini kerana gigi bayi bertindak sebagai  penjarak (spacers) untuk giginya kekalnya.  Gigi ini juga akan membantu bayi makan makanan dengan tekstur yang berlainan serta untuk perkembangan pertuturannya. 
 
Kita boleh memulakan penjagaan gigi walaupun gigi pertama belum tumbuh lagi. Pada masa ini, sudah tentu kita juga tidak perlukan berus gigi atau ubat gigi. Gunakan kain yang lembut atau gauze dan lembapkan dengan air suam. Kemudian lapkan dengan lembut pada gusi atas dan bawah. Masa yang terbaik adalah selepas makan.
 
Apabila bayi sudah semakin besar, bolehlah kita teruskan dengan menggunakan berus gigi dan ubat gigi, biasanya pada umur bayi 1 tahun. Cara yang baik memperkenalkan berus gigi adalah dengan membiarkan mereka melihat kita menggosok gigi. 
 
Ingat, action speaks louder than words.  
 
Berikan mereka berus gigi dan biarkan bayi anda memegang, atau menggigit berus itu supaya mereka biasa dengan rasa berus didalam mulut mereka.
 
 
Dudukkan bayi anda pada riba semasa memberukan gigi. Kadangkala, bayi menolak berus gigi pada awalnya terutama semasa memberus gigi belakang. Jika ini menjadi masalah, mulakan dengan gigi di bahagian hadapan dan kemudian barulah ke bahagian belakang. Memberi anak memegang berus giginya juga boleh membantu proses pembersihan gigi mereka.
 
Bayi tidak perlukan ubat gigi, cukup sekadar sedikit air. Jika ibu rasa perlu gunakan ubat gigi,  carilah yang tiada florida. Terdapat ubat gigi di pasaran yang tiada florida. Ini adalah pilihan yang lebih baik kerana gigi anak perlu lebih penjagaan sekiranya mereka sudah mula pemakanan pejal.
 
Kenapa kita perlu jauhi ubat gigi berflorida?
 
Ia adalah sangat bahaya kepada bayi mendapat terlalu banyak florida. Jika bayi terminum air berflorida, memakan vitamin dan menggunakan ubat gigi, ini boleh menyebabkan discoloration enamel gigi anak. 
 
Walau bagaimanapun,, ubat gigi boleh digunakan selepas anak berusia 2 tahun. Cuma pastikan mereka diajar untuk meludah dan tidak menelan ubat gigi.  Ubat kumuh berflorida tidak boleh digunakan langsung sebab kanak-kanak pasti akan minum air itu.



Penjagaan gigi yang kerap dan baik adalah sangat penting. Saya pasti ramai ibu-ibu dan orang dewasa pun jarang sekali mengunjungi doktor gigi anda (kecuali terpaksa). Bawalah anak anda berjumpa doktor gigi apabila giginya sudah mula tumbuh. Lebih kerap anda melawat doktor anda, makin kurang kaviti digiginya. Sebagai tambahan, bayi akan kurang takut kepada doktor gigi dan tidaklah resistant bila mereka besar nanti.
 
:P
 
Membersihkan gigi cuma sebahagian daripadanya penjagaan gigi. Anda juga perlu memberikan perhatian kepada pemakanan bayi. Seperti biasa, jauhi makanan bergula atau melekat pada  gigi kerana ia boleh menyebabkan pembentukan plak dan juga menyebabkan pereputan gigi.
 
Salah satu amalan yang baik untuk bayi anda adalah penyusuan susu ibu. Penyusuan susu ibu akan menggalakkan penjajaran (alignment) rahang dan gigi yang sihat dan teratur, serta mengelakkan malocclusion. Ini akan menjimatkan anda daripada terpaksa berbelanjan lebih untuk mendapatkan rawatan ortodontik kelak.
 
Memang menjaga gigi bayi sangat leceh tetapi masa yang anda gunakan untuk itu akan memberi kebaikan kepadanya untuk sepanjang hayat.

Sumber asal: http://baby.more4kids.info

Fidyah : Penjelasannya

Artikel yang di baca di Utusan Malaysia Online yang boleh dijadikan garis panduan pada ibu-ibu : yang menyusukan anak atau yang mengandung .


Soalan:

Mohon penjelasan lanjut mengenai fidyah, antaranya, kewajipan membayar fidyah, siapakah yang wajib membayar fidyah?

Jawapan:
Hukum membayar fidyah adalah wajib. Ini jelas dalam firman Allah yang bermaksud: ...dan wajib ke atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin...(al-Baqarah: 184).

Berdasarkan dalil di atas, fidyah puasa hukumnya wajib disempurnakan mengikut bilangan hari.
Fidyah puasa (tebusan) adalah denda ke atas orang yang meninggalkan puasa wajib atas sebab-sebab tertentu ataupun kerana sengaja melewatkan puasa qada bulan Ramadan.

Ia merupakan satu kadar tertentu yang wajib dikeluarkan sebagai suatu pemberian iaitu sebahagian daripada harta (makanan) kepada fakir miskin.

Sabda Rasulullah SAW, "Bagi orang yang meninggal dunia dan tidak berpuasa selama sebulan hendaklah dikeluarkan fidyah dan berikan kepada fakir dan miskin". (riwayat Al-Tirmizi)

Sebab seseorang dikenakan fidyah adalah seperti berikut;

  • Tidak mampu berpuasa, kebiasaannya keadaan ini berlaku ke atas orang yang telah lanjut usia. Tidak semua yang mereka yang berumur mampu berpuasa. Ini kerana tua juga merupakan satu penyakit.Ibn Abbas berpendapat bahawa ayat 184 daripada surah al-Baqarah itu adalah rukhsah (kelonggaran) kepada mereka yang telah berumur (tua).Walaupun puasa adalah wajib, namun bagi mereka yang telah lanjut usianya yang tidak mampu berpuasa maka boleh berbuka dengan membayar fidyah setiap hari satu cupak (567 gram). Sekiranya seseorang yang telah lanjut usianya tidak mampu berpuasa dan juga tidak mampu mengeluarkan fidyah atau membayar fidyah maka mengikut pandangan ulama tidak berdosa. Mazhab al-Hanafiyyah menyuruh orang yang tidak membayar fidyah supaya beristighfar serta memohon keampunan Allah SWT atas ketidakmampuannya membayar fidyah, sedang Allah swt berfirman yang bermaksud: Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya…"(al-Baqarah: 286)


  • Sakit yang tidak mungkin sembuh. Mereka yang disahkan sakit dan tidak akan sembuh tidak diwajibkan puasa. Firman Allah SWT yang bermaksud: …dan Ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara agama…(al-Haj: 78)



  • Perempuan yang hamil dengan syarat dibimbangi keselamatan ke atas bayi yang dikandungnya seperti dikhuatiri berlaku keguguran. Golongan ini dikenakan fidyah dan juga wajib mengqadakan puasa yang ditinggalkan.



  • Ibu yang menyusukan anak dengan syarat dia berasa bimbang puasa akan memudaratkan bayi yang disusuinya seperti kurang air susu atau menjejaskan kesihatan bayinya. Maka wajib baginya mengqadakan puasa yang ditinggalkan itu serta membayar fidyah.



  • Orang yang telah meninggal dunia. Hutang puasa bagi mereka yang meninggal dunia hendaklah disempurnakan bayaran fidyahnya oleh waris-warisnya mengikut bilangan hari yang ditinggalkan.

  • Thursday, July 29, 2010

    Mom To Mom Support Group Get Together

    Penyusuan Susu Ibu perlukan keazaman, kekuatan mental, ketahanan emosi dan pengetahuan. Anda rasa anda keseorangan?

    Jangan risau. Marilah sama-sama kita menyokong antara satu sama lain. Sertailah kami diperjumpaan ini:



    Mom to Mom Support Group Get Together
    Bila? 1 Ogos 2010 (Ahad) jam 4.00 - 5.00 petang

    Dimana? Lot 156, Jalan Bukit Beruang, Bukit Beruang Heights, Melaka.



    Hubungi kami untuk maklumat lanjut:

    Ashikin (Air Keroh)                     017.381.1605
    Menaka (Bukit Beruang)             017.6150.757
    Jess Wong (Alor Gajah)              016.3568.093
    Mariati (Melaka Tengah)             013.760.1693
    Wawa (Merlimau)                       019.655.1980
    Arin Yaakob (Tengkera)             016.279.2755

    Jumpa di sana ya!

    Sifir Puasa Ibu Menyusu

    Ramadan bakal menjelma. Ada ibu-ibu yang menyusukan anak mula khuatir dengan stok susu dan penyusuan anaknya. Jangan risau. Berpuasalah seperti biasa.

    Berikut ada beberapa tips untuk menjalani ibadah puasa dan tetap menyusukan bayi tanpa kerisauan:

    1. Sediakan stok susu (ebm) yang mencukupi.  \

    2. Kerapkan pengepaman pada waktu malam selepas berbuka jika khuatir tidak larat untuk meneruskan puasa jika mengepam pada waktu siang hari.

    3. Amalkan bersahur dan jangan tinggalkan sahur.

    4. Banyakkan memakan kurma.  Berbuka dengan kurma sendiri adalah amalan sunat. Gula dalam kurma adalah jenis glukosa dan fruktosa yang mudah diserap ke darah dalam badan. Karbohidrat dalam kurma wujud dalam bentuk glukosa dan fruktosa, jadi ia mudah diserap dengan segera dan akan membekalkan tenaga kepada kita.

    5. Minum air secukupnya supaya tidak dehydrated.

    6. Banyakkan berehat.

    7. Bagi anak-anak yang sudah berusia 6 bulan dan telah diperkenalkan makanan tambahan, saya kira ibu-ibu boleh menggalakkan penggambilan makanan pejal dengan lebih kerap dan ini menampung keperluan susu pada waktu siang.

    8. Berdoa kepada Allah supaya dipermudahkan segalanya.

    Walau bagaimanapun, Islam itu tidak memberatkan. Terdapat kemudahan untuk sesetengah golongan yang kurang keupayaan dalam hal-hal ibadah termasuklah dalam ibadah puasa.


    Allah telah berfirman, "Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan Dia tidak menghendaki kesukaran bagimu." (Al-Baqarah: 185)

    dan Firman-Nya lagi, "Dan Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan. "(al-Haj: 78)

    Terdapat rukhshoh (keringanan) dalam syari’at bagi para ibu yang sedang menyusui untuk meninggalkan puasa Ramadan dengan membayar fidyah sebagai gantinya.

    Hal ini disebabkan adanya masyaqqoh (kesulitan) untuk menyusui sambil berpuasa, dimana ibu menyusui perlu untuk minum dan makan yang mencukupi agar dirinya mampu  menyusukan dan juga agar penghasilan  ASI tetap lancar.

    Hal ini juga menunjukkan pentingnya menyusuikan anak dengan ASI. Seandainya ia tidak penting, syari’at boleh sahaja menentukan ibu menyusukan tetap wajib berpuasa dan bayinya diberi minum dari susu-susu lain seperti formula, susu lembu dan sebagainya.


    Oleh yang demikian, teruskanlah penyusuan dan jika tidak mampu, maka ingatlah sifir ini,


    Selamat mempersiapkan mental dan fizikal untuk menjalani ibadah puasa.

    Sumber:
    1. http://nonaku.com/blog/
    2. http://ratuhati.com
    3. Saifulislam

    Wednesday, July 28, 2010

    Penjagaan Gigi Anak

    Artikel menarik yang boleh dikongsi bersama dari Utusan Online :

    KEBANYAKAN ibu bapa memandang remeh penjagaan gigi anak-anak. Justeru, tidak hairan apabila gigi susu yang sepatutnya mula longgar pada usia enam tahun mengalami kerosakan dan terpaksa dicabut seawal usia tiga tahun.

    Pembentukan gigi bayi sebenarnya bermula di peringkat janin. Oleh itu, pengambilan makanan ibu terutama kalsium ketika hamil sangat penting dalam mempengaruhi pembentukan gigi dan janin itu sendiri.
    Mitos setiap kali hamil ibu akan kehilangan sebatang gigi atau gigi reput tidak benar dan boleh diatasi dengan pengambilan makanan yang betul.

    Ketika proses menyusu,, selepas bayi selesai menyusu, lapkan batas gusinya menggunakan tuala basah dengan lembut.

    Ini bagi mengelakkan sisa susu tertinggal dalam mulut yang kemudian akan berlendir dan mengembang.
    Gigi susu tumbuh pada usia enam bulan. Set gigi susu lengkap hanya akan muncul pada usia dua tahun setengah.

    Ketika usia kanak-kanak mencecah tiga tahun, ibu bapa boleh memperkenalkannya dengan berus dan ubat gigi kanak-kanak.
    Perlu disedari di bawah setiap batang gigi susu ada gigi kekal yang akan tumbuh mengikut masa yang sepatutnya.Sebab itu penjagaan gigi susu penting supaya tidak rosak kerana akan menyukarkan gigi kekal untuk tumbuh dengan baik.

    Apabila gigi kekal tumbuh tanpa panduan gigi susu, ia tidak akan tumbuh dengan kedudukan yang baik.Ia antara punca kedudukan gigi yang lintang pukang dan tidak cantik serta memerlukan bantuan pendakap gigi.Oleh itu, untuk mendapatkan gigi yang cantik, penjagaan dari peringkat awal adalah penting.

    Ajar anak-anak menggosok gigi mengikut jadual setiap pagi dan malam. Pastikan ibu bapa juga menjaga gigi dan jika boleh lakukannya bersama anak mereka.

    Tuesday, July 27, 2010

    Newborn Baby : Sleeping Cycle


    How to Help Baby Adapt to 24-Hour Day

    Make baby a part of your daily routine. Researchers argue that social cues may have the greatest influence on newborn sleep patterns (Custodio et al 2007; Lorh et al 1999). When mothers include their newborns in their daily activities, newborn sleep patterns adapt more rapidly to the 24-hour day. One study took continuous measurements of mother-infant activity patterns for four months after birth. Newborns who were active at the same time of day as their mothers quickly adapted to the daily schedule (Wulff and Siegmund 2002). 

    Reduce stimulation at night. When baby wakes for night time feedings, keep activity to a minimum. Make as little noise as possible, and avoid moving your baby around. Ideally, you want to avoid waking her “all the way up.” But if that’s not possible, at least try to minimize the hustle and bustle.

    Expose your newborn to natural lighting patterns. Light cues may not influence newborn sleep patterns as much as social cues do. But they are still important. In a study of preterm infants kept in hospital wards, babies exposed to natural lighting patterns—brighter during the dark, darker during the night—adapted to the 24-hour cycle more quickly than those exposed to constant, low levels of light (Rivkees et al 2004). In another study of full-term infants, babies who were exposed to more afternoon light slept better at night (Harrison 2004). 

    Try infant massage. One study reports that newborns who received 14 days of massage therapy (beginning when they were about 10 days old) showed more mature sleep patterns in later weeks. At 12 weeks, the massaged infants had higher levels of nocturnal melatonin (Ferber 2002).

    Breastfeed if you can. Breast milk contains tryptophan, an amino acid that is used by the body to manufacture melatonin. Tryptophan levels rise and fall according to maternal circadian rhythms, and when infants consume tryptophan before bedtime, they fall asleep faster (Steinberg et al 1992). It’s therefore possible that breastfeeding helps newborn sleep patterns synchronize with the 24-hour day (Cubero et al 2005). This hypothesis was tested by feeding infants formula fortified with varying concentrations of tryptophan. When infants were given low levels of tryptophan during the day and high concentrations at night (mimicking the natural fluctuations of breast milk), infants fell asleep faster at night and got more sleep overall (Cubero et al 2007). 

    Stick close to baby when she falls asleep. There isn’t yet enough research to prove the point, but it’s possible that sleeping close to your baby may help her develop circadian rhythms. A study of preterm infants reports changes in infant body temperature were synchronized with peaked when babies were co-sleeping with parents (Thomas and Burr 2002).

    Good luck parents!

    Facebook as tool to teach kids to read, write and type

    This is what we did at home today. We skipped the usual activity, reading jane and peter, and we chatted all night.

    :)

    Umar
    mak kenapa mak bagimarigold
    9:31pmSaya
    sbb calciyum tak ada
    9:32pmUmar
    o patut la bagi marigold
    9:33pmSaya
    nanti lain kali kita beli calciyum
    9:35pmUmar
    calciyum air kat transfotmers
    9:36pmSaya
    ok
    kumpul duit tau
    9:39pmUmar
    100 RM kemak
    9:39pmSaya
    tak lah
    rm4
    9:40pmUmar
    mak sawda pergi mana
    9:41pmSaya
    ikut abah pergi ceramah
    9:42pmUmar
    ceramah dekat rumah pakmap ke
    9:45pmSaya
    dekat umbai
    9:46pmUmar
    mak kenapa sawda bolah ikut abah
    9:49pmSaya
    sebab semalam umar dan hamyah dah ikut abah
    9:52pmUmar
    mak kenapa mak panggal hamzah bebi
    9:52pmSaya
    baby
    sebab dia selalu macam baby
    10:02pmUmar
    mak kenapa allah bagi anak nombor 1
    10:03pmSaya
    sebab umar hebat
    allah bagi umar keluar dulu
    10:05pmUmar
    mak depani kita tido pukul 11;3
    10:05pmSaya
    lambatnya kita tidur
    tengok
    10:07pmUmar
    sebab umar nak tengok tv bolakampung 3
    10:08pmSaya
    ok boleh
    nanti kita tidur sama-sama
    10:09pmUmar
    mak kalau takbolah kita tidoa
    10:10pmSaya
    boleh
    tengok dulu
    lepas bola kampung habis
    kita tidur
    Umar
    mak kalau takbolah kita tido
    10:10pmSaya
    boleh
    tengok dulu
    lepas bola kampung habis
    kita tidur
    10:11pmUmar
    mak ok ketidak
    10:11pmSaya
    OK
    10:14pmUmar
    mak bolah tengok youtube
    10:15pmSaya
    ok
    10:15pmUmar
    sekejap ya mak
    10:16pmSaya
    mak nak cebok hamzah berak
    10:18pmUmar
    mak tengok youtube ultman dyna
    10:20pmSaya
    umar katanak tengok bola kam√ľung
    kampung
    10:23pmUmar
    mak umar penat LA mak
    10:23pmSaya
    jom la tidur nak
    10:24pmUmar
    nak nak
    10:24pmSaya
    sekejap

    There are a lot of things i can learn from him and about him just from the chat log.

    1. He can read, and he can spell words. But some of the spellings are wrong because he tend to spell out according to the pronounciation.

    2. I know what he likes, e.g bola kampung, ultraman dyna, and you-tubing.

    3. He knows what he wants, and his limit (like when he wants to sleep after he watches bola kampung, and suddenly he feels tired and he wants to sleep like now.)

    Now i know that i need to monitor him closely. Facebook can be good, but can be bad too.

    What say you

    Sambutan Minggu Penyusuan Susu Ibu Sedunia Peringkat Negeri Melaka

    Monday, July 26, 2010

    Fathers Can Support Breastfeeding Too

    We all know that breastfeeding is good for the mother and the baby. But how about the father? Often times, fathers will feel left out.

    Don't fret. Fathers have their own roles in breastfeeding.

    Now, how can fathers be in the family breastfeeding team? There are 7 ways fathers can support breastfeeding according to Alexis Ridrigo from Keep Abreast.



    And this is how my husband supports breastfeeding (according to the list).

    1. He supported her natural birthplan :

    The husband failed to be there when i delivered - the first, second and also the third time (despite me giving birth in the private hospital so that he could stay and accompany me.)

    But nevermind lah.

    He let me choose the hospital i wanted to go, the OB-GYN and whatever decision in regards of the birthplan.


    :)

    2. He allowed her to room in with her babies.

    Me,  being a bad mother asked the nurses to take care of my baby while i tried to get some sleep after a long night. I managed to breastfeed my baby after birth anyway. And when i was home for confinement, he let me be with the baby all time.

    3. He took over caring for their older children

    While i be with the baby in the same room, the husband took care of the older kids. And everytime when i need to sleep early, or when i was down with migraine, or whenever i just am plain lazy.

    4. He woke up in the middle of the night to take care of the baby

    He doesn't have to do this. I change the kids diapers before i go to sleep.

    Whenever Sawda is hungry, all she has to do is to latch on my breast.

    And Sawda hardly woke up at night for other purpose other than to be breastfed. She is really a gift from heaven.

    But i am sure, if Sawda ever needs attention in the middle of the night, he will be able to take care of her.

    5. He is proud of her breastfeeding in the public

    He has never restricts me from breastfeeding in the public, but know that i need to make sure that my bare areas are not shown.

    6. He never questioned her purchase on breastfeeding supplies and gadgets

    He has never questioned any of the purchases. And brought me to any shops to get my breastfeeding stuffs. Near or far.

    7. He promotes breastfeeding to everyone he knows.

    Oh, there was once, he suggested something on breastfeeding to Muslimat PAS Melaka during the PAS meeting.

    And he also suggested me to start the (Melaka) Breastfeeding Mothers Support Group (which we already have now, even though i did not initiated the support group) , create a blog solely dedicated on breastfeeding issues (this blog), let me spent my weekend to attend the lactation training, and many more.

    He also tells his friend that his kids are breastfed babies.

    He encourages his female friends to breastfeed their babies.

    All in all, fathers and husbands should also support breastfeeding.

    Read here for more breastfeeding benefits for fathers.

    :)

    Friday, July 23, 2010

    Mengandung?

    Beberapa hari tidak menulis di sini. Anyway, alhamdulillah aku sudah mencecah minggu ke-12 dalam pregnancy kali ke tiga ini dan masih lagi menyusu Zara yang berusia 19 bulan ++ . 

    Ramai ibu-ibu di luar sana yang ragu-ragu boleh ke mereka menyusukan anak bila mengetahui bahawa diri mereka mengandung. Jawapan nya adalah YA . Tetapi terpulang juga kepada ibu-ibu untuk meneruskan  atau tidak menyusukan anak mereka apabila mengandung. 

    Terdapat pelbagai info menarik mengenai menyusukan anak sewaktu mengandung , antara nya :
    1. Tandem Nursing - Ibu-ibu boleh memilih untuk menyusukan anak dan anak yang baru lahir .
    2. Uterine Contraction - Bagaimana kah rasa nya ? Aku pernah rasa. Ianya seperti nyilu seperti period pain. Tapi ianya tidak terus menerus terasa sakit cuma kadang kala sahaja. 
    3. Keguguran / Miscarriage - Breastfeeding tidak meningkatkan tahap keguguran unless memang dari awal pregnancy ibu-ibu mengalami permasalahan .
    4. Rehat yang secukupnya - Ibu yang mengandung dan masih menyusukan anak mereka akan terasa penat lebih dari selalu. Badan akan terasa tidak sedap dan untuk mengatasi masalah ini rehat yang secukupnya amat diperlukan.Jangan memaksa badan membuat sesuatu kerja kerana ini boleh menyebabkan badan letih.
    5. Makan makanan yang berkhasiat - Ini adalah penting!Ianya untuk anak yang sedang menyusu dan juga baby di dalam perut. 
    6. Perubahan rasa susu - Di satu ketika, rasa susu ibu akan berubah . Ini menyebabkan si anak akan wean sendiri dari menyusu susu ibu kerana merasakan ianya tidak lagi rasa seperti biasa.
    Oleh itu, jika tiada apa-apa permasalahan , teruskan menyusu anak tatkala mengandung. Tetapi jaga pemakanan, kesihatan dan juga badan kita.

    Source : http://www.womenshealthcaretopics.com/preg_breastfeeding_during.htm

    Produk atau proses?

    Adakah anda ingin tahu bagaimana penulis The Womanly Art of Breastfeeding menjawab persoalan

    "Susu ibu (ASI) dalam botol atau formula dari payudara ibu?"

    05812_1 Setakat ini "penyusuan susu ibu didalam botol" masih mendahului undian yang telah diadakan berbanding "susu formula dari payudara".

    Mungkin anda mahu tahu jawapan penulis The Womanly Art of Breastfeeding  itu sendiri.

    Berikut adalah respon beliau:
    "Tiada jawapan yang salah atau betul, tetapi dalam kehidupan masa kini, kebanyakan ibu secara automatik akan memilih produk berbanding proses kerana khasiat dan kebaikan susu ibu. Kajian mengenai susu ibu adalah jelas; namun perhubungan adalah lebih sukar dikaji.  Kita mempunyai banyak kajian mengenai kepentingan cecair berharga ini yang  keluar daripada payudara wanita.

    Namun buku ini juga meraikan perhubungan - the heart of breastfeeding - dan bukan sekadar cecairnya sahaja. Penyusuan susu ibu adalah ikatan dan juga sumber makanan, perhubungan antara manusia pertama bagi bayi, direkabentuk sempurna untuk bayi yang baru lahir kedunia sedemikan rupa bukan sahaja faktor immunisasi dan nutrisi yang baik.

    Ia juga satu cara penjagaan bayi - perhubungan istimewa yang berkembang setiap kali penyusuan, membina kepercayaan, kedampingan, pengetahuan tentang satu sama lain, dan hubangan pelekapan itu akan kekal lama walaupun setelah lama memberhentikan penyusuan anak."
    Perkara ini ada dihuraikan dalam bahagian bertajuk, "What makes this book different from other breastfeeding books?" (Apa yang meneybabkan buku ini berbeza dari buku-buku penyusuan ibu yang lain?"


    Adakah anda merasakan penulis menyokong hubungan menyusui lebih dari ASI, jika terpaksa untuk memilih? 


    Silalah komen, komen anda sangat dihargai.  

    sumber asal;

    Hakcikpta terpelihara Motherwear

    Wednesday, July 21, 2010

    Undian: Susu ibu dalam botol atau formula dari payudara ibu?



    Dalam pengenalan buku  The Womanly Art of Breastfeeding 8th edition (edisi terkini, klik sini untuk review dan pertandingan) , penulisnya telah melontarkan persoalan ini:

    Jika anda perlu memilih, yang mana satukah pilihan anda? Adakah anda pilih menggunakan botol dengan penyusuan berjadual dan sedikit sentuhan tetapi diisi dengan susu anda didalam botol itu.

    Atau adakah anda akan menyusukan bayi anda, memberi respon kepada keperluannya, tetapi hanya susu formula yang keluar dari payudara anda?

    Yang manakah akan anda pilih? Anda perlu membuat pilihan antara produk susu ibu atau proses penyusuan, tetapi bukan kedua-duanya dalam masa yang sama.
    Beritahu kami apa pilihan anda didalam undian ini. Jika tidak keberatan,  sila beritahu kenapa didalam ruangan komen blog ini atau di link asal.


    *Terjemahan bebas dengan kebenaran (Thank you Tanya Lieberman)

    Hakcipta terpelihara Motherwear

    Tuesday, July 20, 2010

    Siconf2010: International Lactation Conference 2010

    Jom pergi SiConf2010!




    Siconf2010 adalah Persidangan Laktasi Antarabangsa 2010 yang julung-julung kalinya diadakan di Malaysia.
    Persidangan ini akan diadakan pada 5-7 Oktober 2010 di Koleh Universiti Islam Selangor (KUIS).

    Penceramah yang dijangka akan bersama-sama berkongsi pengalaman dan ilmu dalam persidangan tersebut adalah Dr Jack Newman, Diana West dan Sue Cox yang masing-masing adalah pakar dan penulis buku terkenal dalam bidang penyusuan ibu.


    Apa yang menarik disana?
    - Anda mendapat pendedahan tentang isu semasa dan perkembangan terkini dalam ilmu penyusuan dan laktasi

    - Anda juga dapat turut serta menyertai perbincangan bersama pakar laktasi dalam dan luar negara, mengikut kepakaran masing-masing dalam sesi worksyop pada hari ke 3.

    - Anda dapat berjumpa dan berkumpul serta berinteraksi dengan rakan-rakan laktasi yang mempunyai kecintaan yang sama dalam penyusuan susu ibu.


    Perkara yang akan disentuh dan disampaikan pada persidangan tersebut adalah seperti:

    - Targetting treatment for Low Milk Production to infant and maternal management cause

    - Milk production for preterm baby

    - Norms for the breastfeeding baby

    - What they didn't teach you about breastfeeding in your training

    - Making more milk

    - Baby magic and altering hospital breastfeeding culture
    - National Health Morbidity Survey on infant feeding
              - Building Peer Counselor Network in Malaysia

              - Early stimulation for babies

              - Strengthening the on going support

              - Controversies in breastfeeding



    Berikut adalah jadual persidangan tersebut.


    You think you have known everything? well, the more you know, the more you'll realized there's a whole lot of things to know about.


    Maklumat lanjut boleh didapati daripada www.susuibu. com/siconf2010.

    Monday, July 19, 2010

    Susu Ibu Sebagai Imunisasi Nabawi

    Islam itu lengkap.

    Tiada ada satu aspek kehidupan yang tidak disentuh oleh Islam. Dan Allah itu Maha Kaya. Lalu diciptakan susu, bukan sekadar minuman, tetapi jua makanan yang lengkap. Bahkan didalam syurga juga banyak diceritakan mengenai susu seperti adanya lautan susu.

    Susu ibu bukan sahaja sejenis minuman malahan sebagai makanan lengkap kepada bayi tidak kira usia dan jantinanya. Susu ibu yang penuh dengan rahsia dan khasiat. Ia juga adalah salah satu daripada Imunisasi Nabawi.

    Menyusukan anak dengan Susu Ibu adalah kewajipan dalam Islam. Terdapat beberapa ayat Al-Quran yang menekankan perihal susu ibu, dan penyusuan ibu.

    Dan Al-Quran itu adalah kata-kata Allah, siapakah kita untuk mengingkari-Nya?

    Penyusuan selama dua tahun dan kewajipan bapa memberikan belanja kepada isterinya yang menyusu anaknya dalam tempogh dua tahun
    “Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun genap, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan itu dan kewajipan bapa pula memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara sepatutnya."
     "Tidaklah diberatkan seseorang melainkan mengikut kemampuannya. Janganlah menjadikan seseorang ibu itu menderita kerana anaknya dan (janganlah pula menjadikan) seseorang bapa itu menderita kerana anaknya dan waris juga menanggung kewajipan tersebut (jika bapa tiada). "

    “Kemudian apabila keduanya (suami isteri) mahu memberhentikan penyusuan itu (sebelum dua tahun) dengan persetujuan (yang telah dicapai setelah berunding) maka mereka berdua tidaklah salah (melakukannya)"
    – Surah Al-Baqarah, ayat 233

    Persusuan menjadikan perhubungan menjadi mahram.
    “Diharamkan atas kamu (mengahwini) ibu-ibumu; anak-anakmu yang perempuan, saudara-saudaramu yang perempuan; saudara-saudara bapamu yang perempuan; saudara-saudara ibumu yang perempuan; anak-anak perempuan dari saudaramu yang laki-laki; ibu-ibu yang menyusukan kamu; saudara perempuan yang sepersusuan” – Surah An-Nisa’, Ayat 23

    Islam membenarkan ibu susuan bagi membantu menyokong penyusuan susu ibu kepada anak, bagi menunjukkan betapa ia amat digalakkan dalam Islam

    "Dan jika kamu hendak beri anak-anak kamu menyusu dengan orang lain, maka tidak ada salah (melakukannya)., Dan jika kamu hendak memberi anak kamu menyusu dengan orang lain maka tidak ada salahnya bagi kamu apabila kamu serahkan (upah) yang kamu mahu beri itu dengan cara yang patut. Bertaqwalah kamu kepada Allah, serta ketahuilah bahawa Allah sentiasa melihat akan apa jua yang kamu lakukan" – Surah Al-Baqarah, ayat 233

    ” Jika mereka menyusukan (anak-anakmu) untukmu, maka berikanlah pada mereka upahnya; dan mesyuaratlah di antara kamu (segala sesuatu dengan baik; dan jika kamu menemui kesulitan, maka perempuan lain boleh menyusukan (anak itu) untuknya” – Surah At-thalaq, ayat 6

    Pemberian Susu Ibu secara sempurna hingga diceraikan diiktiraf sebagai jasa kedua orang tua.
    “Dan kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah dan menyusukannya dan memberhentikan penyusuan dalam dua tahun” – Surah Luqman, ayat 14

    “Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada kedua ibu bapanya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). Mengandungnya sampai memberhentikan penyusuan adalah tiga puluh bulan” – Surah Al-Ahqaaf, ayat 15


    Susu Ibu menumbuhkan kulit dan juga tulang.
    Ibnu Mas’ud rodhiyallohu anhu berkata :

    “Tidaklah dikatakan persusuan kecuali apa-apa yang menguatkan tulang dan menumbuhkan daging.”
    [HR. Abu Dawud no. 2059, dishohihkan al-Albani (yakni secara mauqufsyawahid-nya pada riwayat Ahmad, ad-Daruquthni dan al-Baihaqi)]

    Dan juga ada disebut semasa penceritaan mengenai hari kiamat

    "Ingatlah pada hari (ketika) kamu melihat kegoncangan itu, lalailah semua wanita yang menyusukan anaknya dari anak yang disusukannya”- Surah Al Hajj- ayat 2
    Dan melalui kisah-kisah nabi seperti kisah Nabi Musa yang menolak ibu susuan, kisah Nabi Ismail dan ibunya Siti Hajar. 

    Paling dekat sekali dengan kita adalah kisah ibu susuan Nabi Muhammad s.a.w. dimana pada waktu itu, keluarga bangsawan lazimnya menggunakan khidmat ibu susuan dan bukan susu kambing. Baginda sendiri disusui oleh dua ibu susuan iaitu Thuwaiba al-Aslamiyyah dan Halimatus Saadiah.

    Diceritakan keluarga Rasulullah terutama datuk baginda, Abdul Mutalib mencari-cari ibu susu untuk menyusukan cucunya itu yang antara lain bertujuan supaya baginda Rasulullah tidak dijangkiti penyakit-penyakit sama ada dari serangan virus atau kuman mahupun penyakit yang merosakkan pemikiran.

    Nah! Al-Quran sudah terang- terang menyebut mengenai kebaikan penyusuan sehingga 2 tahun. Ia turut diperakui oleh banyak ahli-ahli saintifik. (Rex D. Russell, Design in Infant Nutrition, http:// www. icr.org/pubs/imp-259.htm) .

    Maka Nikmat Tuhanmu Yang Manakah Hendak Kamu Dustakan?



    sumber:

    1. http://abangdani.wordpress.com

    2. http://halaqah.net 

    Sunday, July 18, 2010

    Stress Boleh Menyebabkan Kekurangan Susu Badan?

    Siapa yang tak pernah mengalami situasi di mana susu merundum turun , kan? Pengalaman aku menyusukan Zara setakat ini yang mencecah hampir 19 bulan, memang selalu aku mengalami low supply of breast milk due to stress. Tapi macamana nak avoid low supply of milk bila stress?

    Antara yang selalu aku lakukan:

    1. Relax. Seberat mana stress yang kita hadapi, adakala kita kena take it easy. Kena relax dan tenangkan diri. 
    2. Take care of ourselves. Minum secukupnya dan makan makanan yang berkhasiat.
    3. Cuba menyusukan anak sekerap yang boleh.

    Ni antara artikel yang boleh dikongsi bersama due to low milk supply akibat stress :

    The effect of stress on breast milk production by Brooke Cheely
    ( http://www.helium.com/items/733385-the-effect-of-stress-on-breast-milk-production)

    I can tell you from experience, when your stress level is high, your milk production is low. Your body is already working double time to produce the milk. Although you are no longer pregnant, your body's nutrients are still escaping through your milk to your baby. Adding stress on top of your already rigorous, demanding routine will cause your body to slow down its processes of producing milk.

    In the meantime, I had continued the argument that had caused my stressful state for about 10 minutes. This added to my already stressful day. When my second break of the day came along, I headed up to the lactation room, hoping to get a good supply. To my dismay, I again produced only two ounces from both breasts. I was upset and worried for my child. Why couldn't I produce more? Was my supply running out? Would I have to switch to formula? I prayed I was wrong on all three accounts.

    That night, I resolved my stressful argumentative situation, and received a good night's sleep. I continued my eating and drinking habits as normal, and went to work. This time, during my lactation breaks, I was able to produce more than 5 ounces at each break. I was ecstatic, and knew that as long as I keep stress levels low, I would be fine when it comes to lactating. It is impossible to eliminate stressful situations altogether, but my advice is to eliminate what you can, and resolve arguments as soon as possible, because the person really feeling the consequences is your baby, and that is the last person that should ever have to be affected by your stress.
     Sources :
    1. http://healthmad.com/women/stress-free-breastfeeding-how-to-increase-breastmilk-supply/
    2. http://www.breastfeedingbasics.com/html/increasing.shtml
    3. http://www.helium.com/items/733385-the-effect-of-stress-on-breast-milk-production

     

    Saturday, July 17, 2010

    Mengurut Baby dan kelebihannya

    Salam,

    Pernah tak anda dengar mengenai urutan bayi? Bayi pun boleh diurut, tapi bukanlah urutan untuk keluarkan angin macam kita ni.

    picture credit: http://latoriana.com.au

    Urutan bayi adalah lebih kepada stimulasi, bonding dan juga salah satu cara mempamerkan kasih sayang kerana elemen kuasa sentuhan.


    Kebaikan urutan bayi ini bukan sahaja kepada bayi, tetapi juga kepada kanak-kanak, ibubapa dan juga penjaga.

    Bapa-bapa mungkin rasa agak terpinggir dan jauh dengan bayi yang baru lahir, terutamanya bayi yang menyusu susu ibu. Seperti tiada ruang bagi mereka dalam kehidupan bayi itu. Jadi, bapa boleh menggunakan sesi urutan sebagai masa berkualiti untuk mereka berhubung dan berinteraksi dengan anak.

    Urutan ini, jika diamalkan baik untuk anak-anak istimewa dan juga anak yang lebih tua bagi lebih memahami, berintegrasi dan berhubung dengan ibubapa. Bukankah semasa kita mengurut seseorang, ia selalunya sesi one-to-one. Dan sudah semestinya juga kita menumpukan sepenuh perhatian kepada yang diurut. Bayangkan sahaja jika kita pergi ke SPA dan tukang urut itu sibuk bercakap atau berbual dengan orang lain selain kita. Rasanya itu jarang sekali berlaku.

    Saya sudah mengamalkan urutan bayi semenjak 6 tahun lalu, selepas Umar dilahirkan. Umar adalah anak yang pramatang. Semasa dilahirkan pada usia kandungan 32 minggu, beratnya baru 1.9kg. 2 minggu juga dia ditahan di NICU. Alhamdulillah, berkat usaha doktor dan petugas di NICU, Hospital Melaka dan doa dari semua, Umar selamat melalui waktu-waktu kritikalnya.

    Umar, at one month old.

    Namun, kerana beratnya hanya 1.9kg, badannya memang sangat kecil. Seperti ada kulit dan tulang sahaja. Jadi, saya pun mula mencari cara-cara untuk stimulate pertumbuhannya.

    Dan saya terjumpa mengenai urutan bayi. Setiap hari selepas mandi saya urut Umar dengan teknik yang saya belajar melalui video di Internet. Tapi urut bukan sebarang urut ya. Ada tekniknya.


     Salah satu adalah teknik urutan ILU (I Love You) untuk urutan di perut. Boleh baca disini untuk mengetahui teknik-teknik urutan untuk setiap bahagian badan bayi dengan lebih lanjut. Nanti ada masa saya terjemahkannya ya.

    Alhamdulillah, Umar banyak mendapat kebaikan daripada urutan yang saya lakukan (dan juga penyusuan susu ibu, serta sebab-sebab lain).  Dari bayi pramatang yang kurus keding, dia membesar bagai johan.

    Sudah pastilah saya tidak berhenti disitu. Kemudian saya teruskan pula dengan Hamzah dan Sawda. Alangkan kita yang dah tua pun suka diurut, apatah lagi bayi. Kesannya sama sahaja.

    Anyway, selain daripada bonding dan sebagai stimulasi kepada pertumbuhan bayi, berikut disenaraikan juga kebaikan-kebaikan lain mengurut bayi:

    • Istirehat
    • Membuatkan bayi rasa lebih disayangi
    • Mendorong bayi supaya tidur dengan lebih lena
    • Facilitates body awareness
    • Meningkatkan sistem imunisasi
    • stimulasi pancaindera
    • Memperbaiki keadaan kulit
    • Memperbaiki pengaliran darah
    • Membantu penghadaman
    • Menyeimbangi respirasi/ pernafasan
    • Memberi kelegaan kepada masalah gigi baru mahu tumbuh.
    • Membantu perkumuhan
    • Membantu kita memahami bayi (keperluan dan keinginan)
    • Merehatkan ibubapa
    • Membantu membina keyakinan diri ibubapa dan anak
    • Pengalaman menyeronokkan
    • Merangsang pengeluaran oxytocin atau hormon kasih sayang (love hormon. Ia berguna untuk melegakan kesakitan dan mempunyai kesan penenang. Ia dihasilkan kepada semua orang, lelaki dan perempuan, tua dan muda yang diurut. Selain daripada urutan, penyusuan ibu juga merangsang penghasilan hormon ini.)
    Jadi, jika anda belum mula mengurut dan merangsang bayi, apa kata kita mula hari ini?

    sumber: 


    1. http://www.makewayforbaby.com
    2. http://www.infantmassagemalaysia.com
    3. http://www.springhillmedicalcenter.com

    Sanah Helwa Ya Sawda!

    Birth Announcements
    Birth Announcements by WiddlyTinks.com


    I will write on breastfeeding past 2 years and weaning later.

    :)

    Happy weekend peeps!

    Friday, July 16, 2010

    Ubat-Ubatan Yang Selamat dan Bahaya Untuk Breastfeeding Mom

    Ubat-ubatan yang selamat diambil mengikut dose yang di prescribed :

    Name of DrugBrand NameUse
    AcetaminophenTylenolUsed for pain relief
    Acyclovir and valacyclovirZovirax, ValtrexAntiviral for herpes infections
    AntacidsMaalox, MylantaUsed to treat upset stomachs
    BupivacaineMarcaineA local anesthetic
    Caffeinecoffee, soft drinksA stimulant
    CephalosporinsKeflex, Ceclor, Ceftin, Omnicef, SupraxAntibiotics for lung, ear, skin, urinary tract, throat, and bone infections
    ClotrimazoleLotrimin, MycelexUsed to treat yeast and fungal infections
    Contraceptives (progestin-only)Micronor, Norplant, Depo-ProveraUsed for birth control
    CorticosteroidsPrednisoneUsed to treat inflammation of joints and other conditions
    Decongestant nasal spraysAfrinUsed to treat stuffy noses
    DigoxinLanoxinUsed to treat heart problems
    ErythromycinE-Mycin, ErythrocinUsed for skin and respiratory infections
    FexofenadineAllegraAntihistamine for allergies and hay fever
    FluconazoleDiflucanUsed to treat yeast infections
    Heparin and LMW heparins Used to keep blood from clotting
    IbuprofenMotrin, AdvilUsed for pain relief
    Inhalers, bronchodilators, and corticosteroidsAlbuterol, VancerilUsed for asthma
    Insulin For diabetes; dosage required may drop up to 25 percent during lactation
    Laxatives, bulk-forming and stool softeningMetamucil, ColaceUsed to treat constipation
    LidocaineXylocaineA local anesthetic
    LoratadineClaritinAntihistamine for allergies and hay fever
    Low molecular weight heparins (enoxaparin, dalteparin, tinzaparin)Lovenox, Fragmin, InnohepAnticoagulants
    Magnesium sulfate Used to treat preeclampsia and eclampsia
    MethyldopaAldometUsed to treat high blood pressure
    Methylergonovine (short courses)MethergineUsed to prevent or control bleeding after childbirth
    MetoprololLopressorA beta-blocker used to treat high blood pressure
    MiconazoleMonistat 3Used to treat yeast infections
    NifedipineAdalat, ProcardiaUsed for high blood pressure and Raynaud's syndrome of the nipple
    PenicillinsAmoxicillin, DynapenUsed to treat bacterial infections
    PropranololInderalA beta blocker used to treat heart problems, and high blood pressure
    TheophyllineTheo-DurUsed to treat asthma and bronchitis
    TretinoinRetin ACream used for acne
    Thyroid replacementSynthroidUsed to treat thyroid problems
    Vaccines (except smallpox and yellow fever)  
    VancomycinVancocinAn antibiotic
    VerapamilCalan, Isoptin, VerelanUsed for high blood pressure
    WarfarinCoumadinUsed to treat or prevent blood clots


    Ubat-ubatan yang kemungkinan bahaya diambil untuk breastfeeding mom :

    Name of DrugBrand NameUse
    AcebutololSectralA beta blocker used to treat high blood pressure and abnormal heart rhythms.
    AtenololTenorminA beta blocker used to treat high blood pressure and abnormal heart rhythms.
    Antihistamine/decongestant combinationsContac, DimetappUsed to treat colds and allergies; may reduce your milk supply
    Benzodiazepineslong-acting Librium, Valium, DalmaneUsed to treat anxiety and for sleep (lorazepam, oxazepam preferred)
    Chlorthalidone Diuretic used to treat high blood pressure; may reduce milk supply
    CitalopramCelexaAntidepressant; can cause infant drowsiness
    ClonidineCatapresUsed to treat high blood pressure, may reduce milk supply
    Contraceptives (estrogen-containing)Ortho-Novum, Lo-Ovral, LoestrinUsed for birth control; may reduce milk supply
    DoxepinSinequanUsed to treat depression
    EgotamineCafergotUsed to treat migraines
    EthosuximideZarontinUsed to treat epilepsy
    Fluorescein IV Used to diagnose retinal problems
    FluoxetineProzac, SerafemUsed to treat depression
    Iodinated contrast media Used to examine kidneys; withhold breastfeeding temporarily
    LamotrigineLamictalUsed for seizures and mood disorders
    Lithium (monitor infant serum levels) Used to treat bipolar disease
    MetronidazoleFlagylAn antibiotic used to treat some intestinal and genital infections
    NadololCorgardA beta blocker used to treat high blood pressure and heart problems
    Narcotics, especially meperidine in addicts and high doses with newbornsTylenol #3, VicodinUsed for pain (one tablet every six hours maximum; watch for drowsiness)
    NefazodoneSerzoneUsed for depression
    Nicotine Smoking can reduce milk supply
    NitrofurantoinMacrobidUsed to treat urinary tract infections (safe if the baby is at least 1 month old)
    Phenobarbital, anticonvulsant doses Sedative and anticonvulsant
    PiroxicamFeldeneUsed to treat arthritis and pain
    PrimidoneMysolineUsed to treat seizures
    Reserpine Used to treat hypertension
    SotalolBetapaceUsed to treat heart problems
    Thiazide diuretics, long-acting or high dosesAquatensin, Enduron, Lozol, ReneseFor high blood pressure or edema; high dose may reduce milk supply
    VenlafaxineEffexorUsed to treat depression


    Ubat-ubatan yang BAHAYA di ambil oleh breatfeeding mom :

    Name of DrugBrand NameUse
    AmantadineSymmetrelUsed to treat the flu or Parkinson's disease; may reduce milk supply
    AmiodaroneCordaroneUsed to treat heart problems
    Antilipemics (excluding resins)Lescol, Lipitor, Lopid, Mevacor, Pravacor, ZocorUsed to lower the level of cholesterol in the blood
    Antineoplastic agents Used to treat cancer
    Aspirin (large doses) Used to treat arthritis
    Cocaine  
    Chlorampenicol Used to treat serious infections
    ClozapineClozarilUsed to treat schizophrenia
    Dipyrone (dipirona in Mexican drugs) Used for pain and inflammation
    Gold SaltsMyochrysineUsed to treat arthritis
    Iodide productsBetadine, potassium iodideUsed for douching or as an expectorant
    Iodine, radioactive Used to diagnose and treat hyperthyroidism
    Lipid-lowering drugsLescol, Lipitor, Lopid, Mevacor, Pravacor, ZocorUsed to lower the level of fats in the blood
    Metamizole (Dipyrone) Analgesic/anti-inflammatory. Banned in U.S. but available in Mexico
    Salicyclates, large dosesAspirinUsed to treat arthritis

    Sources : http://www.babycenter.com/0_drug-safety-during-breastfeeding_8790.bc

    Adakah anak saya mendapat cukup susu?

    Assalamualaikum semua.

    Apabila kita menyusukan anak, satu soalan yang sering kita tanya dan tertanya-tanya adalah "Adakah anak saya mendapat cukup susu?".

    Sudah tentu sukar bagi kita menentukannya kerana kita tidak tahu berapa banyak yang anak kita minum tertamanya jika anak kita menyusu secara terus dari 'original container' iaitu payudara.

    Janganlah risau. Bukan anda seorang sahaja yang mempunyai persoalan itu.
    Menurut Irene Zoppi, seorang konsultan Laktasi, ini adalah soalan utama yang ditanya oleh ibu-ibu terutamanya ibu baru.

    Berikut adalah perkara-perkara yang kita boleh perhatikan untuk memastikan samada anak kita mendapat susu yang cukup atau tidak.

    1. Semasa menyusukan, kita boleh mendengar dan/atau melihat anak menelan.
    2. Payudara ibu akan berasa kosong selepas bayi menyusu.
    3. Mulai hari ke-5 selepas kelahiran, bayi akan menghasilkan 6-8 lampin basah, (5-6 lampin pakai buang) dan membuang air besar 2-3 kali dalam sehari.
    4. Berat badan bayu bertambah dan mengikuti corak pertumbuhan normal.


    Secara keseluruhan,” kata Zoppi, “ibu perlu percaya bahawa tubuhnya akan boleh menghasilkan makanan yang cukup untuk bayi sebagaimana yang telah apa yang telah diaturkan dan dicipta (oleh Tuhan).”

    sumber:


    1. pregnancyandbaby.sheknows.com

    Thursday, July 15, 2010

    Kisah Nabi Musa a.s menolak ibu susuan

    Sewaktu kelahiran Nabi Musa a.s, Firaun telah menguatkuasakan undang-undang supaya setiap bayi lelaki yang dilahirkan terus dibunuh. Ini kerana mimpinya dimana Mesir terbakar dan penduduknya mati, melainkan kalangan Bani Israel. Ahli nujum telah menafsirkan bahawa kuasa negara itu akan jatuh ke tangan lelaki Bani Israel. Atas desakan itu, Firaun memerintah semua rumah di geledah dan anak lelaki dibunuh.

    Ibu Nabi Musa a.s amat khuatir kerana Firaun akan membunuh setiap anak lelaki yang dilahirkan. Maka Allah memerintahkan ibunya menghanyutkan Musa ke sungai. Firman Allah swt:

    ” Dan Kami ilhamkan kepada ibu Musa, “Susukanlah dia, jika engkau tajutkan sesuatu bahaya mengenainya, maka lepaskanlah dia ke sungai dan janganlah engkau berasa bimbang dan jangan pula berdukacita, sesungguhnya Kami akan mengembalikannya kepadamu dan Kami akan melantiknya menjadi seorang daripada rasul-rasul Kami” – Surah Al-Qasas, ayat 7

    Bagi ibu yang menyusukan anaknya, satu hormon iaitu hormon oxytoxin atau love hormon akan dirembeskan dan menjadikan diri ibu lebih tenang. Dalam kisah Nabi Musa a.s ini, Nabi Musa tidak menangis apabila dihanyutkan kerana sudah kenyang dan ibunya juga berasa tenang selepas menyusukan Nabi Musa.

    Nabi Musa dijumpai oleh dayang istana Firaun. Isteri firaun pula sangat sukakan Musa kerana Musa dikatakan penyejuk mata dan hatinya. Lantaran itu, Isteri Firaun bersungguh-sungguh memujuk Firaun untuk membela Musa.

    Oleh kerana Musa masih menyusu, maka mereka pun mencari ibu susuan (wet nurse). Namun atas kuasa Allah, Musa menolak kesemua ibu susuan yang mahu menyusukannya sehinggalah ibu Nabi Musa datang dan menyimpan rahsia sebagai ibu susuan yang ingin menyusukan Musa serta mengasuhnya..

    Allah swt berfirman:

    ” Dan Kami tegah Musa dari menyusu kepada wanita-wanita yang hendak menyusukannya. (Melihatkan hal itu) kakaknya berkata. "Mahukah aku tunjukkan kamu kepada penduduk sebuqah rumah yang dapat memliharanya untuk kamu, serta mereka tulus ikhlas kepadanya” – Surah Al-Qasas, ayat 12



    ” Maka Kami kembalikan Musa kepada ibunya supaya tenang tenteram hatinya dan tidak berdukacita, dan agar dia mengetahui bahwa janji Allah itu benar, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahuinya” – Surah Al-Qasas, ayat 13


    Lain kali saya akan bawakan kisah penyusuan Nabi Ismail pula ya.

    Sumber: 


    1.blog amnikassim
    2. Al-Quran Mushaf Malaysia Dan Terjemahan
    3. blog kisah nabi

    Nursing Wear



    Wah, arin dah bukak cerita pasal nursing in public, i nak tambah perisalah ya,

    Now this is my story.


    Breastfeeding in public, to some is a public offense even in overseas. In my opinion, it shouldn't be. It is such a natural act, but being natural doesn't mean we have to show bare areas. Covering aurat is compulsory. However, nursing can be done discreetly. There are several ways to do so and using nursing wear is one.

    What is a nursing wear? A nursing wear is a two layer clothes that will help you nurse discreetly in public while also ensuring that the baby has an easy time suckling.

    When i started breastfeeding, I couldn't care much about nursing wear. But after an embarrassing event (i nursed Hamzah under a cctv, i just hope i was outside the coverage area) i told myself to wear another layer of clothing under my outfit.

    However as known to all, there are not much choices. Seriously, if you want to venture into business, i think this is a potential one.

    A problem is always an opportunity. Betul tak?

    I have tried selling nursing cover (that was on 2007) and since then, many creative mothers had come out with their products. Senang je nak buat rupanya, too bad, i ni kerastangan. :P

    To date, i am a proud owner of 2 nursing cover, 8 t-shirts and a camisole for nursing purposes. And they aren't enough.

    Can never be enough rite?

    I got bored using the same shirts over and over again. Sometimes i wonder why is it hard for the products to be made available easily in Malaysia. Of course you can buy online like from motherwear, payment is in USD. Very costly for a thrifty person like me.

    By the way, I have a few blog entries that were tagged with nursing clothes.

    1. The entry when i received the nursing shirt i bought from mamaparadise, waktu tu baru ada 7 helai.

    2. Another entry that mentioned about a camisole to be worn under regular shirts or baju kurung. Quite pricey but worth every cents because it can be used as layer to every single clothes i have. Tapi sekarang Malaysia panas, nak layer-layer ni tak tahan la.

    3. Entry on nursing openings here, (at the same time trying to persuade the husband to add more to my collection, but till now tak pernah berjaya. :p).

    Talking about openings, there are many types of openings and you can see it here. Of course you can always do-it-yourself, or alter your existing clothes. If i can sew, i'd probably DIY my clothes to any nursing openings and it is not impossible.

    The one i love most?

    Something like this.


    Stylish, chic, and it has holes. Of course i already have one with exact design, but as i have said earlier, we can never have enough clothes, right?

    :)

    Anyway, now that i have started wearing abaya full-time, i find it is much easier to nurse, anywhere anytime.

    You don't have to spend so much, just be creative, and you'll be fine.

    Note: This entry was posted in my personal blog for a contest in May 2009. I didn't win anything but i am happy nonetheless.



    Wednesday, July 14, 2010

    Menyusukan Anak Di Tempat Awam

    Apa perasaan anda?

    Menyusukan anak di tempat awam?Di Restoran?Di Taman Permainan?

    Bangga?

    Malu?

    Bagi saya, ianya adalah satu perasaan yang tidak dapat dibayangkan. Buangkan rasa malu sebab kita memberi anak susu dan bukan nya membuat sesuatu perkara yang kirang menyenangkan.

    Nowadays, terdapat pelbagai jenis nursing cover untuk kegunaan ibu-ibu yang menyusu. Nursing cover ini membantu ibu menutup bahagian hadapan mereka sewaktu ibu-ibu menyusukan anak. Takut anak lemas?Ini tidak mungkin terjadi kerana terdapat ruang udara untuk memudahkan pernafasan anak.Selain daripada itu kain yang biasa digunakan adalah dari breathable fabrics.

    Antara contoh nursing cover adalah :
    - nursing shawl / poncho -
    ( http://celebritybabies.people.com/2007/07/06/lovedbaby-featu/)

    ( http://tinysafari.com/NursingCover.aspx)

    Tetapi jika ibu-ibu tidak mempunyai nursing cover atau pakaian sesuai , jangan risau. Di Malaysia, terutamanya di shopping complex, terdapat bilik ibu & bayi yang boleh digunakan untuk menyusu anak. Biasanya , bilik ini adalah dalam keadaan terjaga dan bersih. Ibu-ibu dapat menggunakan bilik ini tanpa apa-apa bayaran.Rehat dan menyusu kan lah anak di dalam bilik ini tanpa ada gangguan dari orang lain.

    So, tiada alasan untuk tidak menyusukan anak di tempat awam . Pada pengalaman pertama, mungkin kita akan berasa malu kerana orang ramai akan memandang apa yang kita sedang lakukan. Tetapi dengan adanya nursing cover atau pakaian yang sesuai kita tidak sepatut nya malu kerana bahagian badan kita tidak terdedah untuk tontonan awam.Dan pengalaman-pengalaman seterusnya akan menjadikan kita yakin untuk menyusukan anak di tempat awam.

    Good luck mothers!

    It is OK to use artifical milk and to bottle-feed

    Aik, kenapa tiba-tiba beralih arah ni? My role as a peer counselor is only to help, suggest and motivate mothers to breastfeed their infants.

    Eventually, the choice is in the mothers' hand. Therefore, this is another option for mothers out there. 

    So, It is OK for you to opt for formula and to bottle-feed if you are OK and willingly to follow all these steps of preparation and storage to ensure your babies get the best for themselves.



    1. Be very careful when mixing up a bottle of formula. The bottles must be always be sterilised and the water must be clean boiled.Sterilize bottles and nipples in a dishwasher or in a pot of boiling water for five minutes.

    2. Before adding water to powder formula or liquid concentrate, boil the water a minute or two and cool. 

    Klish advises heating the water until it reaches a rolling boil, continue to boil for one to two minutes, and then let it cool. "That should take care of all the bacteria and parasites that might be in the water," he explains. There was a case of the contamination of Milwaukee's water with the parasite Cryptosporidium in 1993 - American Academy of Pediatrics.

    If you are unsure about the water supply, you may use bottled water. There are some bottled waters that are suitable for infant feeding and you might see the statement "Suitable for infant feeding" on their labels. But that will only cost more.


    3. Mix powder formula and liquid concentrate with the exact amount of water stated on the label. Too much water (over-diluted) will not provide adequate nutrition, keeps your baby from getting enough to eat and the baby may fail to thrive and grow. Meanwhile too little water (Under-diluted formula) can upset your baby’s stomach, hurt their kidneys and can cause problems for the infant's organs and digestive system.


    4. After you mix formula with water, and would not want to use it immediately, you may store it in the refrigerator until you use it, preferably within 24 hours.

    Never leave formula at room temperature.

    Cover an opened can of formula (liquid concentrate or ready-to-feed), store in the refrigerator, and use within 48 hours after opening.

    5. Some babies will drink a bottle straight from the refrigerator. However, if your baby prefers warm formula, right before feeding time, heat the bottle in one of these three ways: use a bottle warmer according to directions; hold the bottle under a stream of warm tap water, or put it in a pan of warm water (that has been removed from the stovetop) for about five minutes.

    6. Gently shake the bottle, and then sprinkle several drops of formula (or milk) on the back of your hand, not your wrist, to test the temperature and ensure it’s not too hot for feeding. It should be slightly warm to the touch, and you should barely feel the temperature on your skin.

    7. Never heat a bottle of formula in a microwave oven, because it doesn’t heat evenly and could burn your baby’s mouth.

    8. Discard unused formula left in the bottle after feeding. bacteria love formula. If you don't, the bacteria can multiply very quick and can make the baby sick. Bacteria that are naturally present in the baby's saliva can transfer into the formula and grow rapidly in the nutrient-rich product.





    It's all your choice. Choose wisely.


    Source: 
    1. The Code In Cartoon (IBFAN)
    2. babyparenting.about.com
    3.www.infantformula.org
    4. HGIC 4101 Breast Milk or Infant Formula?