Home

Saturday, October 9, 2010

Bila Makan Supplement Tapi Susu Masih Kurang.Apa Perlu Dibuat ?

Badan kita semua tidak sama. Ada yang badan boleh terima segala macam petua untuk meningkatkan susu badan. Ada yang susah sangat nak terima. makan macamana pun, susu badan tak nak keluar atau kurang.

Bila terjadi bebenda macam ni, jangan stress sangat. Tu petua paling penting. Sebab it will effect production of the milk. Tapi kawan-kawan semua cakap makan itu boleh tambah susu, makan ini boleh tambah susu. Tapi kenapa bila diri sendiri makan, tak da apa-apa pon effect??Ni boleh menambah stress.

Pengalaman aku sendiri, waktu susu agak merundum dulu ( aku tak pernah pumping, selama hampir 2 tahun menyusukan Zara, aku direct feeding dia je ) , so aku cuba milk maid tea, aku try makan halba, try minum air mata kucing but it doesn’t work for me.

So, apa penyelesaian nya?

Kita berbalik pada badan kita . Know our body. Explore our own breast.

1. Breast Massage:
Cemana nak buat ? Massage the breast from the chest towards ke nipple part. buat berulang kali secara perlahan-lahan. Kenapa nak kena massage ?

Ini kerana  urat-urat kita perlu di urut untuk membolehkan flow susu keluar dengan cepat dan mudah.Boleh lakukan breast massage ni sewaktu mandi atau sewaktu feeding the baby. Sebelah bagi anak susu, sebelah lagi massage the breast. Lakukan setiap hari so that boleh nampak perbezaan milk flow nya.

2. Check nipple kita untuk plugged ducts .
Adakala susu susah nak keluar kerana nipple duct kita dah tersumbat. Kenapa boleh tersumbat? Ni disebabkan oleh susu kering yang melekat di permukaan nipple kita. Bersihkan nipple secara perlahan-lahan.Insya Allah, selepas itu berikan baby that particular side first – side yang dah tersumbat tu.

3. Body Massage especially bahagian shoulder and back .
Kita berbalik kepada asal. Badan kita dah penat bekerja, penat duduk, penat berdiri segala-gala nya penat. Maka, urat kit apon penat. Flow darah agak slow dan sebagai nya. So Urut shoulder / bahu dan bahagian lengan supaya flow darah dan seterusnya urat kita akan bekerja dengan baik semula. Bila semua dah bekerja dengan elok, urat tak senget-senget lagi , milk flow akan laju dan production atau atau susu akan keluar dengan laju.

4. Cuba Hand Expressing .
Study menunjukkan hand expressing mampu meningkatkan milk production dan pengeluarannya lagi tinggi compared in using electric gadget for pumping. Macamana nak buat hand expressing : Terdapat pelbagai cara yang mana sesuai/comfortable bagi kita untuk lakukannya. Antara cara yang boleh dilakukan :


Thus itu antara langkah-langkah yang boleh kita buat bila segala usaha makan supplement atau sebagai nya tidak berjaya. Paling tidak pun sebelum membeli supplement meningkatkan susu badan dan sebagai nya, kita cuba cara ni dulu.

Jimat wang , badan pun rasa lebih refresh dan bertenaga. Betul tak?

Good luck mummies!!

Info :
1. http://www.moondragon.org/obgyn/pregnancy/breastfeedproblems.html
2. http://www.breastfeeding-problems.com/breast-massage.html


No comments:

Post a Comment