Home

Wednesday, December 1, 2010

Antara Aktiviti Kelab Susu Ibu Melaka


Jumaat lepas , Kelab Susu Ibu Melaka telah mendapat kebenaran dari Pengarah Hospital Besar Melaka untuk melakukan support mother to mother visit khasnya dalam membimbing, memberi tunjuk ajar dan support untuk ibu-ibu tentang breastfeeding.Antara jalan terbaik yang dirasakan oleh pihak Kelab adalah dengan membuat visit and support to the mothers kat hospital.


Kami ( Aku and Wawa ) sampai around 11am dan setelah diperkenalkan oleh nurses di ward O&G oleh sister Menaka, so kami pun buat lah tugasan kami. Hanya sempat cover 2 wards tapi kebanyakan ibu , anak-anak mereka diletakkan di nursery ( atas sebab kesihatan ) . So, ada few je yang baby rooming in with mother.

Ada sorang ibu ni, aku cukup salute with her determination to pump her milk. Anak dia masih di nursery atas sebab kesihatan dan masih dipuasakan ( no milk ) . So bila kami sampai di katil ibu ni, tengok dia tengah pumping. Wawa pun bantu tuamkan breast ibu ni coz dah engorged sangat. At the same time, Wawa ajar cara betul hand expressing breastmilk. Sebab ibu ni menggunakan manual pump which all mothers tau, stimulation memang payah kalau pakai manual.So, to up kan stimulation breast untuk mengeluarkan susu, jalan terbaik adalah hand express, then bila flow dah laju, sambung guna pump.Ibu ni dah lah c-zer and it was like her 2nd day but her passion to pump, bersungguh-sungguh aku tengok dan memang aku salute. Kita pun tahu siapa bersalin c-zer sakit nya memang extra lebih sikit dari bersalin normal.

Then aku attend one mum ni. Baru bersalin jam 7.20am pagi tu. And waktu aku ke katil dia, ibu ni tengah breastfeed baby dia. So, dia cakap dah lama sungguh baby dia hisap. Susu dia ada ke tak de agaknya. Aku cakap, keep on bagi to stimulate the milk supaya keluar. And ibu ni kata tangan dia dah lenguh, dia try letak baby dia, baby dia cam nangis tak puas.So aku betulkan posisi ibu, tangan biarkan relax dan lega supaya ibu selesa and tak penat badan nak susukan. Dalam breastfeeding position ni, yang penting kita kena relax, bila badan kita tak relax , tu yang kita rasa tak selesa and anak nyusu pon macam tak selesa.


So, memang kesian tengok ibu ni, aku cakap kat ibu ni, why not try lepaskan nipple. And check kot kot le baby ni poo poo ke tu yang baby cam rasa tak sedap je. Sekali bila letak kat baby cot, tu diaaaaa..poo poo amat banyak sekali. So, aku pon mau praktis balik skill pegang baby kecik , aku volunteer to bersihkan the baby girl. Lepas bersihkan apa semua , terus lelap. Huhuhuhuhu. Sign of baby kadang2 rasa tak best , adalah tengok pampers dia. Poo-poo atau kencing dah banyak sangat.Bila baby tu dah tido, aku terfikir lagi 2 bulan gitu, it’s my turn to hold a baby sekecik itu. Dah bersedia ke aku? :) 

Anyway, ada macam2 ibu dengan macam-macam jenis masalah yang kami dapat attend. And we really enjoy it even though habis je visit around 12.30pm tu, perut aku memang terasa lain macam nya. Maybe due to jalan banyak sangat. Besar gila la hospital melaka ni.

Insya allah, next friday we will be doing the same thing. Hopefully dapat jumpa mothers yang lain.

Those mothers yang nak join kami di Kelab Susu Ibu Melaka, feel free to leave a comment di entry ini atau SMS :

Arin : 016-2792755
Wawa : 019-6551980



2 comments:

  1. wa.. bestnya ade org support kt hospital.. time kita dulu x de pn.. tringin gak nk tau cara bf yg betul.. ni main belasah je.. huhu

    ReplyDelete
  2. What is antony white octane in a car? - Vitanium Art
    How many is antony babyliss pro nano titanium curling iron white octane? the shape of an titanium pans octane titanium exhaust tips that is used to power an automatic titanium color The titanium exhaust tubing original and most commonly used the "blue" octane,

    ReplyDelete