Home

Wednesday, July 14, 2010

Menyusukan Anak Di Tempat Awam

Apa perasaan anda?

Menyusukan anak di tempat awam?Di Restoran?Di Taman Permainan?

Bangga?

Malu?

Bagi saya, ianya adalah satu perasaan yang tidak dapat dibayangkan. Buangkan rasa malu sebab kita memberi anak susu dan bukan nya membuat sesuatu perkara yang kirang menyenangkan.

Nowadays, terdapat pelbagai jenis nursing cover untuk kegunaan ibu-ibu yang menyusu. Nursing cover ini membantu ibu menutup bahagian hadapan mereka sewaktu ibu-ibu menyusukan anak. Takut anak lemas?Ini tidak mungkin terjadi kerana terdapat ruang udara untuk memudahkan pernafasan anak.Selain daripada itu kain yang biasa digunakan adalah dari breathable fabrics.

Antara contoh nursing cover adalah :
- nursing shawl / poncho -
( http://celebritybabies.people.com/2007/07/06/lovedbaby-featu/)

( http://tinysafari.com/NursingCover.aspx)

Tetapi jika ibu-ibu tidak mempunyai nursing cover atau pakaian sesuai , jangan risau. Di Malaysia, terutamanya di shopping complex, terdapat bilik ibu & bayi yang boleh digunakan untuk menyusu anak. Biasanya , bilik ini adalah dalam keadaan terjaga dan bersih. Ibu-ibu dapat menggunakan bilik ini tanpa apa-apa bayaran.Rehat dan menyusu kan lah anak di dalam bilik ini tanpa ada gangguan dari orang lain.

So, tiada alasan untuk tidak menyusukan anak di tempat awam . Pada pengalaman pertama, mungkin kita akan berasa malu kerana orang ramai akan memandang apa yang kita sedang lakukan. Tetapi dengan adanya nursing cover atau pakaian yang sesuai kita tidak sepatut nya malu kerana bahagian badan kita tidak terdedah untuk tontonan awam.Dan pengalaman-pengalaman seterusnya akan menjadikan kita yakin untuk menyusukan anak di tempat awam.

Good luck mothers!

1 comment:

  1. saya juga menjual nursing cover yang cantik,hip,trendy dan harga berpatutan
    sila lawat

    www.chomelnursingcover.com/store

    :)

    p/s:kak arin tumpang space ye..hehehe

    ReplyDelete